Eğitmenler Eğitimde Bilinçaltının Gücünü Kullanmayı Öğreniyor

Antalya Bilim Üniversitesi (ABÜ) Yabancı Diller Yüksekokulu Müdürü Yrd. Doç. Dr. Murat Kaplan, İngilizce Dil Eğitim Programı eğitmenlerini, üniversitenin yeni şehiriçi yerleşkesinde (Downtown Campus) verdiği, “Bilinçaltı ve Öğrenme Süreci” konulu ufuk açıcı bir seminerde biraraya getirdi.   

Uzun yıllar boyunca, zihnin yapısıyla ilgili teorileri ve beynin bilgiyi işleme biçimine ilişkin araştırmaları inceleyen Yrd. Doç. Dr. Kaplan, öğrenmeye ilişkin fikirlerini katılımcılarla paylaştı.

Dr. Kaplan, seminere bilim kadını ve araştırmacı Jill Bolte Taylor’ın bir TED konuşmasını izleterek başladı. Beynin bilgi işleme süreçleri üzerinde çalışan Jill Bolte Taylor’ın konuşması, geçirdiği beyin felci sırasındaki deneyimi ve beyninin sağ ve sol lobları arasındaki iletişimi bir süreliğine kesintiye uğratan bu felcin bilim kadının araştırmalarına sağladığı katkı üzerine idi. Kısaca özetlemek gerekirse, bu ilgi çekici TED konuşmasında, Beyin Araştırmacısı Jill Bolte Taylor, beyninin sol lobunun tamamen durduğu ve sağ lobunun kendi başına çalışmak zorunda kaldığı felç sırasında aklından geçen düşünceleri ve yaşadığı duyguları ayrıntılarıyla ifade ediyor. Beynin sol lobunu, akıl yürütme gibi işlevlerden sorumlu bir sıralı mikroişlemciye, sağ lobunu ise görüntüler ve duygulardan sorumlu olan bir paralel işlemciye benzetiyor.      

Dr. Kaplan sol beyin-sağ beyin teorisini başka beyin modelleri ile bağlantılandırarak devam etti. Bu modellerden birine göre, insan beyni şu üç temel bölümden oluşuyor: anlık tepkilerden ve kişinin hayatta kalma dürtüsünden sorumlu olan sürüngen beyin; duygulardan ve algılardan sorumlu olan memeli beyin ve içinde bilinci bulunduran neo-korteks. Dr. Kaplan bu üç bölümün birbiri ile bağlantılı olduğunu ancak başka başka işlevleri yerine getirdiklerini ve bilgiyi farklı şekillerde işlediklerini vurguladı.

Beynin bilgi işleme şeklini açıklamaya devam eden Dr. Kaplan, bilinçaltı zihnin bilgiyi bilinçli zihinden çok daha hızlı bir şekilde işlediğini ve bu özelliğin dil öğrenmede veya herhangi bir bilgiyi işleyip muhafaza etmede de kullanılabileceğini ifade etti.

Verilen çay ve kurabiye molasında, seminere katılan İngilizce Dil Eğitim Programı eğitmenleri, dağların ardında batmakta olan güneşin daha da güzelleştirdiği panoramik Antalya ve Akdeniz manzarasının tadını çıkardı. Bu aradan sonra, Dr. Kaplan seminere Nörolinguistic Programlama (NLP) konusu ile devam etti. NLP’nin bazı yöntemler aracılığıyla kişiye bilinçaltını yeniden programlamasına yardımcı olduğunu; bu yöntemler ile bilinçaltının yeniden kodlandığını ve bilinçli zihinden azami faydanın sağlandığını belirtti.

Yrd. Doç. Dr. Kaplan seminerini bilinçaltının beyni yönettiğine dair bir örnek teşkil eden videoyu seyrettirerek bitirdi. Dr. Kaplan, İngilizce Programı eğitmenlerine yönelik uygulamalı NLP eğitimlerinin düzenleneceği haberini de verdi. Katılımcılar, seminerin içeriğinden ve ortamından duydukları memnuniyeti ifade ettikten sonra, MarkAntalya alışveriş merkezinin üst katlarında bulunan yeni ABÜ şehiriçi yerleşkesinden ayrıldılar.